تاریخ انتشار : یکشنبه 3 اردیبهشت 1402 - 1:59
52 بازدید
کد خبر : 208670

شورای شهر و شهرداری اراک موانع انتقال صنوف آلاینده به خارج از محدوده شهری را برطرف کنند

شورای شهر و شهرداری اراک موانع انتقال صنوف آلاینده به خارج از محدوده شهری را برطرف کنند

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن خیرمند در جلسه کمیسیون نظارت و پیشگیری شورای اسلامی شهر اراک، افزود: ضرورت پیشگیری از آسیب‌های شهری و حفظ حقوق شهروندان این تکلیف را برای شهرداری ایجاد می‌کند که به نحو مطلوب نسبت به اعمال تبصره ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که مضمون آن انتقال صنوف مزاحم به خارج از

شورای شهر و شهرداری اراک موانع انتقال صنوف آلاینده به خارج از محدوده شهری را برطرف کنند

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن خیرمند در جلسه کمیسیون نظارت و پیشگیری شورای اسلامی شهر اراک، افزود: ضرورت پیشگیری از آسیب‌های شهری و حفظ حقوق شهروندان این تکلیف را برای شهرداری ایجاد می‌کند که به نحو مطلوب نسبت به اعمال تبصره ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که مضمون آن انتقال صنوف مزاحم به خارج از محدوده شهری است، اقدام کند.

وی با بیان اینکه در مورد اجرای تکالیف قانون تحت هیچ شرایطی نباید به دنبال سودآوری و سرمایه‌گذاری بود و عمل به قانون باید اولویت نخست اقدامات باشد، ادامه داد: ارائه خدمات مناسب به شهروندان، در بلند مدت نقش شایانی در ساختن یک شهر زیبا و مدرن دارد که در این راستا توجه ویژه به تبصره ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، سرلوحه برنامه‌های مدیریت شهری قرار گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی اظهار داشت: زمین‌هایی که اداره‌کل راه‌وشهرسازی برای انتقال صنوف مزاحم خودرویی به شهرداری واگذار کرده است، اکنون جولانگاه نمایشگاه‌های خودرو شده که به هیچ عنوان در دسته مشاغل مزاحم خودرویی نمی گنجد و این امر معارض با اهداف اولیه تأسیس این شهرک است.

خیرمند با اشاره به اینکه در آینده‌ای نزدیک شاهد مشکلاتی در ارائه سند به مشاغل غیرمرتبط نظیر نمایشگاه‌های خودرو در شهرک خودرویی خواهیم بود، تصریح کرد: چرا که این زمین‌ها تنها مختص به مشاغل آلاینده است. اما متأسفانه اکنون در شهرک خودرو، مشاغل غیر مرتبط از جمله آرایشگاه زنانه نیز فعالیت دارند که به هیچ عنوان به لحاظ قانونی امکان انتقال سند به آنها وجود ندارد.

وی بیان داشت: اکنون سوداگری در امر خرید و فروش واحدهای تجاری شهرک خودرو بیداد می‌کند و شهرک خودرو تبدیل به ملجأ امنی برای دلالان شده است که باعث شده قیمت اجاره و فروش این واحدها سربه فلک بکشد. در چنین شرایطی وقتی یک تعمیرکار خودرو می تواند در داخل شهر اراک با قیمتی پایین تر واحد تجاری را بخرد یا اجاره کند، چرا باید با هزینه گزاف در شهرک خودرو فعالیت کند.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک نیز در این جلسه گفت: بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به موضوع جلوگیری از ایجاد صنایع آلاینده و برخورد با مشاغلی که در سطح شهر اراک آلودگی زیست محیطی ایجاد می کنند، اشاره دارد.

سید وحید میرنظامی به وظایف شهرداری در راستای اجرای این قانون اشاره کرده و افزود: بر اساس این ماده قانونی و در این رابطه شهرداری مکلف است مشاغل آلاینده سطح شهر را شناسایی و معرفی کرده و به آنها اخطار دهد.

وی ادامه داد: در این فرایند شهرداری موظف است در بازه زمانی ۱۰ روزه نسبت به رفع آلودگی صنف مذکور اقدام کند. در غیر این صورت رأی صادره از این کمیسیون قطعی و لازم‌الاجرا است و صاحب پیشه که آلودگی ایجاد می‌کند، حق اعتراض جز در دیوان عدالت اداری ندارد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک اظهار داشت: هم‌اکنون مشاغل مزاحم در خیابان‌های طالقانی، مشهد، شن‌کش، داوران، کشتارگاه و مبادی ورودی و خروجی شهر فعالیت می‌کنند و تاکنون مدیریت شهری نتوانسته اقدامی در راستای انتقال این مشاغل به خارج از محدوده شهری انجام دهد.

میرنظامی تصریح کرد: مشاغل خودرویی، مشاغل مربوط با مصالح ساختمانی و آهن فروشان از جمله مشاغل آلاینده هستند که برای مردم ایجاد مزاحمت می‌کنند. بر این اساس باید زمینه انتقال این مشاغل به خارج از شهر فراهم شود.

وی در خصوص تعداد واحدهای ایجاد شده در شهرک خودرویی اراک، بیان داشت: تعداد واحدهای ساخته شده در شهرک خودرو ۱۲۵۰ واحد است که اکنون ۱۲۰۰ واحد آن آماده شده که از این تعداد حدود ۴۰۰ واحد آن در اختیار شهرداری است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.